دليل تعليم اللغة السويدية للناطقين باللغة العربية

تدريب حنا

Posted in Uncategorized by Arabvoice on 21 October 2012

Hannas praktik

Hanna kommer från Holland.

Hon studerar på SFI och tycker att det är spännande att lära sig ett nytt språk.

Många av hennes nya kompisar berättar att de har både skola och praktik.

Hanna vill gärna träffa svenska personer och hon vill jättegärna få en bättre ekonomi också.

Hon vill ha praktik, precis som kompisarna.

Arbetsförmedlingen får Hanna hjälp och snart har hon tagit kontakt med en frisersalong som gärna vill ha henne som praktikant.

Som praktikant får hon inte lön av salongen, men hon hoppas att de behöver anställa någon när det blir sommar och semestertider.

– Kan du klippa? frågar Marlene, chef på Salon de coiffure.

– Ja, jag har en utbildning från mitt hemland, men det är några år sedan jag klippte någon.

– Varför har du inte arbetat?

– Jag har varit mammaledig.

Dessutom har jag flyttat hit till Sverige och när min flicka började dagis började jag studera språket.

Jag har inte hunnit söka jobb ordentligt.

– Ok, men då kan du ju använda din praktiktid till att komma ihåg hur det är att arbeta.

Du behöver även se hur modet ser ut nu för tiden.

– Det blir jättebra. Jag är duktig på att färga och göra hårförlängningar också. Har ni nytta av det?

– Ja, absolut! Nu måste jag gå och klippa en kund och du ska få börja med att titta dig omkring och börja med att sopa och städa.

Titta på de produkter vi använder så att du vänjer dig.

I eftermiddag ska du få visa mig vad du kan. – Det ska bli jätteroligt att vara här. Säg till mig så att jag får veta hur ni brukar göra.

slipper jag göra bort mig så här i början!

Hanna fick ha praktik sammanlagt tre månader på Salon de coiffure, sedan tog praktiken slut.

Under praktiken fick hon klippa, färga och till och med stå i kassan och ta betalt.

Hon hoppades att de skulle behöva fler personal men chefen sa ingenting utan tackade bara och sa att Hanna var duktig.

Hon fick ett intyg att hon varit där.

Efter praktiken fortsatte hon att studera SFI och tog betyg där.

När sommaren kom så fick Hanna till slut ett telefonsamtal från frisörsalongen.

Det var Marlene som ringde men inte för att ge henne jobb.

Marlenes vän, som hade en annan salong i andra änden av stan, behövde vikarie i tre månader på grund av att en av frisörskorna blivit sjukskriven.

Hanna blev mycket glad och tackade ja.

Nu skulle hon äntligen kunna börja tjäna pengar.

Berätta vad Hanna fick göra första dagen på sin praktik.

Hon fich sopa och städe.

Hon tittade också på de produkter som salongen använder.

Vilken erfarenhet hade Hanna av frisörsyrket?

Hon har frisörutbildining från sitt hemland.

Hon är också duktig på att färga och göra hårförlängningar.

Leave a Reply

